oświetlenie przyczepy kempingowej

Oświetlenie przyczepy kempingowej – wymagania prawne

Niemal każdy pojazd poruszający się po drogach musi sprostać rygorystycznym normom określającym jego parametry techniczne. Podczas remontu lub modyfikacji przyczepy kempingowej wiele osób całkowicie dowolnie traktuje temat oświetlenia zewnętrznego – jezdnego. Co trzeba o nim wiedzieć? Ile i jakie lampy musi mieć przyczepa kempingowa? Czy na oświetlenie przyczepy ma wpływ data jej rejestracji?

Polskie prawo dość jednoznacznie traktuje temat oświetlenie zewnętrznego przyczepy, a wszystkie wskazówki i wymagania odnośnie montażu poszczególnych lamp znajdziemy w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016.2022).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, rozważmy poszczególne typy lamp z uwzględnieniem wyjątków dotyczących DMC przyczepy, jej szerokości, długości czy nawet daty pierwszej rejestracji. Już w tym miejscu należy dodać, że montaż oświetlenia przyczepy występującego parami powinien występować w sposób symetryczny.

Kierunkowskazy

Ilość: dwa
Barwa: żółta samochodowa
Montaż na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu przyczepy (z wyjątkiem świateł dodatkowych); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Montaż na wysokości: 350-1500 mm

Hamowania „stop”

Ilość: dwa + jedno dodatkowe
Barwa: czerwona
Montaż na szerokości: wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm
Montaż na wysokości: 350-1500 mm

Inne: światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych

Światło dodatkowe: środek światła powinien leżeć w środkowej wzdłużnej płaszczyźnie pojazdu, dolna krawędź powierzchni świetlnej nie niżej niż 150 mm poniżej dolnej krawędzi szyby tylnego okna lub nie mniej niż 850 mm od nawierzchni, nie może być łączone z innym światłem, może być umieszczone na zewnętrz lub wewnątrz przyczepy

Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną

Ilość: liczba taka, aby zapewniała dobre oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Barwa: biała
Montaż na szerokości: w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej

Inne: powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m, nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu z odległości większej od 25 m

Pozycyjne przednie

Wymagane dla: przyczepy o szerokości większej niż 1,60 m
Dopuszczalne dla: przyczep o szerokości mniejszej niż 1,6 m

Ilość: dwa
Barwa: biała
Montaż na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu przyczepy, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Montaż na wysokości: 350-1500 mm, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się 2300 mm

Inne: powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na przyczepie

Pozycyjne tylne

Ilość: dwa (jeśli nie ma zainstalowanych świateł obrysowych tylnych, dopuszcza się dwa dodatkowe światła pozycyjne tylne na przyczepach o mmc powyżej 750 kg)
Barwa: czerwona
Montaż na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu przyczepy (z wyjątkiem świateł dodatkowych); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Montaż na wysokości: 350-1500 mm

Inne: powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m

Odblaskowe tylne trójkątne

Ilość: dwa
Barwa: czerwona
Montaż na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu przyczepy, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm,
Montaż na wysokości: 250-900 mm
Kształt: trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry

Inne: powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu

Odblaskowe przednie

Ilość: dwa
Barwa: biała
Montaż na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu przyczepy, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm,
Montaż na wysokości: 250-900 mm
Kształt: inny niż trójkąt

Inne: powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu

Odblaskowe boczne

Ilość: patrz montaż
Barwa: żółta, dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu przyczepy we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym lub umieszczonym najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym
Montaż na długości: przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej trzeciej długości pojazdu (długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku przyczepy, nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeśli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej odległości)
Montaż na wysokości: 250-900 mm

Inne: montaż na obu bokach przyczepy

Światła awaryjne

Nie stosuje się do przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.

Ilość, barwa, montaż: jak kierunkowskazy

Światło przeciwmgłowe tylne

Nie stosuje się do przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.

Ilość: 1 lub 2
Barwa: czerwona
Montaż na szerokości:  jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku przyczepy, jeżeli są dwa światła – po obu stronach przyczepy
Montaż na wysokości: 250-1000 mm

Inne: nie bliżej niż 100 mm od świtła hamowania „stop”, światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych

Światło cofania

Co do zasady przyczepa lekka – do 750 kg masy całkowitej, nie musi posiadać światła cofania.

Ilość: 0/1 lub 2
Barwa: biała
Montaż na wysokości: 250-1200 mm

Światła obrysowe przednie i tylne

Bie stosuje się do przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.

Wymagane dla: przyczep o szerokości większej niż 2,10 m
Dopuszczalne dla: przyczep o szerokości od 1,80 m do 2,10 m

Ilość: 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu
Barwa: biała
Montaż na szerokości: możliwie najbliżej bocznego obrysu przyczepy, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu,
Montaż na wysokości: możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunków rozmieszczenia na szerokośći oraz symetrii świateł

Inne: montaż nie bliżej niż 200 mm od światła pozycyjnego przedniego lub tylnego

Światła pozycyjne boczne (gabarytowe)

Wymagane dla: przyczep o długości powyżej 6 m
Dopuszczalne dla: przyczep o długości poniżej 6m

Ilość: patrz montaż
Barwa: żółta samochodowa, dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu przyczepy we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym lub umieszczonym najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym
Montaż na długości: przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej trzeciej długości pojazdu (długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku przyczepy, nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeśli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej odległości),
Montaż na wysokości: 250-1500 mm

Inne: montaż na obu bokach przyczepy

 

Rozbieżności w przepisach

W uzupełnieniu muszę wskazać, że powyższe powstało na gruncie obowiązującego aktualnie rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2016.2022). Trzeba mieć jednak na względzie, że w Polsce obowiązuje również regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)  zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych oraz z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa).
I jak niestety w wielu przypadkach pojawiają się rozbieżności między polskim ustawodawcą, a obowiązującymi przepisami unijnymi. Tak też chociażby dopuszcza się montaż przednich świateł pozycyjnych w przypadku przyczep kategorii O1 (do 750 kg) i O2 (750 kg – 3500 kg) na wysokości 2,10 m. Moim zdaniem bezpieczniej pozostać przy polskich, bardziej zawężonych wymogach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *