Nie wszystkie Niewiadówki, jak i w ogóle przyczepy kempingowe wyposażone są w tylne światło przeciwmgielne – wynika to ze zmieniających się przepisów na przestrzeni ostatnich lat. Czy w każdej przyczepie kempingowej można takie światło zamontować? Co jest nam do tego potrzebne? I czy wreszcie posiadając już światło przeciwmgielne, warto pomyśleć o jego wymianie (czy mogą się różnić np. jasnością świecenia)?
Zacząć wypada od samych przepisów, które dokładnie precyzują, kiedy, jaki i gdzie możemy zamontować światło przeciwmgielne w przyczepie. Ze względu na wcześniejsze uregulowania, przyczepy zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. nie mają obowiązku posiadania takiego światła – wszystkie późniejsze już tak.
Lampa przeciwmgielna się zużywa
Stara lampa przeciwmgielna zamontowana w naszej Niewiadówce nie tylko miała lata swojej świetności już dawno za sobą – widoczna rdza przy stykach, wybłakły klosz i zmatowiały odbłyśnik, ale była również na żarówkę typu R10W. Była to jedyna lampa w naszej przyczepie na taką żarówkę, a kompletując podróżny zestaw zapasowych żarówek postawiliśmy na jak najszersze wykorzystanie jednego typu – P21W (mniej rzeczy do zabrania w podróż, jak i znacznie łatwiej znaleźć ją w sklepach i na stacjach benzynowych w razie potrzeby).
Tak wygląda porównanie rozłożonych lamp – po lewej nowa lampa firmy WESEM, po prawej lampa zdemontowana z naszej Niewiadówki:
Już na pierwszy rzut oka widoczne jest zmęczenie naszej starej lampy. Wygięte styki i mocowanie nie pozwalały na pewny montaż żarówki.
Zalety montażu nowej lampy przeciwmgielnej
Dlaczego warto zamontować lampę przeciwmgielną w przyczepie, która takiej lampy nie posiada lub wymienić lampę na nową?
- Lampa przeciwmgielna to większe bezpieczeństwo na drodze. Przyczepa kempingowa niemal zawsze zasłania światła przeciwmgielne w holowniku.
- Nowe lampy przeciwmgłowe dostępne na rynku przystosowane są do żarówek P21W.
- Lampy ze zużytym – zmatowiałym odbłyśnikiem, dają znacznie mniej światła (widoczne są z bliższej odległości).
Różnica między żarówkami P21W, a R10W
Różnica pomiędzy żarówką P12W (po lewej) i żarówką R10W (po prawej):
Różnica w wielkości żarówek przekłada się na ich jasność:
- żarówka P21W o mocy 21W generuje strumień światła o mocy 460 lumenów
- żarówka R10W o mocy 10W generuje strumień światła o mocy zaledwie 125 lumenów
(dane dla żarówek P21W Osram Original oraz R10W Osram Original według danych producenta)
Co do montażu światła przeciwmgielnego w przyczepie, która nie była w taką lampę wyposażona, sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana i nie ogranicza się wyłącznie do przykręcenia dwóch śrub i dwóch przewodów, jak w naszym przypadku. Trzeba odpowiednio zamocować lampę (zgodnie z wymogami prawnymi co do między innymi wysokości montażu), podłączyć dwa przewody (jeden przewód masowy i jeden przewód sygnałowy) i uszczelnić wszystkie połączenia, aby do wnętrza przyczepy nie dostała się woda. O ile z przewodem masowym można wpiąć się niemal gdziekolwiek w instalację jezdną przyczepy, o tyle przewód sygnałowy trzeba pociągnąć od podstaw – od lampy do wtyczki (przez wnętrze przyczepy lub pod nią odpowiednio zabezpieczone przed przetarciem i uszkodzeniem!). Od strony holownika również musi być do gniazda doprowadzona instalacja obsługująca światło przeciwmgielne.
My ze swojej strony polecamy wymianę starej lampy na nową – jest to koszt kilkunastu złotych (w Internecie nowe lampy przeciwmgielne można kupić nawet taniej, ale warto zwrócić uwagę na różnice w odbłyśnikach i ich jakości).
Ja właśnie demontuję światło przeciwmgłowe gdyż kala to w oryginalność, a moja przyczepa jest z 1979.