Nie wszystkie Niewiadówki, jak i w ogóle przyczepy kempingowe wyposażone są w tylne światło przeciwmgielne – wynika to ze zmieniających się przepisów na przestrzeni ostatnich lat. Czy w każdej przyczepie kempingowej można takie światło zamontować? Co jest nam do tego potrzebne? I czy wreszcie posiadając już światło przeciwmgielne, warto pomyśleć o jego wymianie (czy mogą się różnić np. jasnością świecenia)?

Zacząć wypada od samych przepisów, które dokładnie precyzują, kiedy, jaki i gdzie możemy zamontować światło przeciwmgielne w przyczepie. Ze względu na wcześniejsze uregulowania, przyczepy zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. nie mają obowiązku posiadania takiego światła – wszystkie późniejsze już tak.

Więcej o wymogach dotyczących światła przeciwmgielnego można przeczytać w naszym wcześniejszym wpisie dotyczącym oświetlenia zewnątrzengo przyczepy: http://kierunekpodroz.pl/oswietlenie-przyczepy-kempingowej-wymagania-prawne/

Lampa przeciwmgielna się zużywa

Stara lampa przeciwmgielna zamontowana w naszej Niewiadówce nie tylko miała lata swojej świetności już dawno za sobą – widoczna rdza przy stykach, wybłakły klosz i zmatowiały odbłyśnik, ale była również na żarówkę typu R10W. Była to jedyna lampa w naszej przyczepie na taką żarówkę, a kompletując podróżny zestaw zapasowych żarówek postawiliśmy na jak najszersze wykorzystanie jednego typu – P21W (mniej rzeczy do zabrania w podróż, jak i znacznie łatwiej znaleźć ją w sklepach i na stacjach benzynowych w razie potrzeby).

Tak wygląda porównanie rozłożonych lamp – po lewej nowa lampa firmy WESEM, po prawej lampa zdemontowana z naszej Niewiadówki:

Już na pierwszy rzut oka widoczne jest zmęczenie naszej starej lampy. Wygięte styki i mocowanie nie pozwalały na pewny montaż żarówki.

Zalety montażu nowej lampy przeciwmgielnej

Dlaczego warto zamontować lampę przeciwmgielną w przyczepie, która takiej lampy nie posiada lub wymienić lampę na nową?

  • Lampa przeciwmgielna to większe bezpieczeństwo na drodze. Przyczepa kempingowa niemal zawsze zasłania światła przeciwmgielne w holowniku.
  • Nowe lampy przeciwmgłowe dostępne na rynku przystosowane są do żarówek P21W.
  • Lampy ze zużytym – zmatowiałym odbłyśnikiem, dają znacznie mniej światła (widoczne są z bliższej odległości).

Różnica między żarówkami P21W, a R10W

Różnica pomiędzy żarówką P12W (po lewej) i żarówką R10W (po prawej):

Różnica w wielkości żarówek przekłada się na ich jasność:

  • żarówka P21W o mocy 21W generuje strumień światła o mocy 460 lumenów
  • żarówka R10W o mocy 10W generuje strumień światła o mocy zaledwie 125 lumenów

(dane dla żarówek P21W Osram Original oraz R10W Osram Original według danych producenta)

Co do montażu światła przeciwmgielnego w przyczepie, która nie była w taką lampę wyposażona, sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana i nie ogranicza się wyłącznie do przykręcenia dwóch śrub i dwóch przewodów, jak w naszym przypadku. Trzeba odpowiednio zamocować lampę (zgodnie z wymogami prawnymi co do między innymi wysokości montażu), podłączyć dwa przewody (jeden przewód masowy i jeden przewód sygnałowy) i uszczelnić wszystkie połączenia, aby do wnętrza przyczepy nie dostała się woda. O ile z przewodem masowym można wpiąć się niemal gdziekolwiek w instalację jezdną przyczepy, o tyle przewód sygnałowy trzeba pociągnąć od podstaw – od lampy do wtyczki (przez wnętrze przyczepy lub pod nią odpowiednio zabezpieczone przed przetarciem i uszkodzeniem!). Od strony holownika również musi być do gniazda doprowadzona instalacja obsługująca światło przeciwmgielne.

My ze swojej strony polecamy wymianę starej lampy na nową – jest to koszt kilkunastu złotych (w Internecie nowe lampy przeciwmgielne można kupić nawet taniej, ale warto zwrócić uwagę na różnice w odbłyśnikach i ich jakości).

Jeden komentarz

  1. Ja właśnie demontuję światło przeciwmgłowe gdyż kala to w oryginalność, a moja przyczepa jest z 1979.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *